[rt_reading_time label=”A cikk olvasási ideje körülbelül” postfix=”perc.” postfix_singular=”perc.”]

 

Elcsépelt igazság, hogy ma már az a vállalkozás, amelyik nincs fent a neten, nincs honlapja, az nem is létezik. Tehát honlap kell. Kevesen vállalják be, hogy autodidakta módon kitanulják a honlapkészítés mesterségét is, ezért inkább kiadják azt egy külsős cégnek. Valljuk be, ez a bölcsebb döntés, hisz ez is egy szakma. Bár össze lehet fércelni valamit otthon is, de ha nem ez a szakterületed vagy nincsenek hónapjaid, éveid kitanulni annak minden csínját-bínját, akkor az nagy eséllyel olyan is lesz. Minden tiszteletem azé, aki ezt mégis bevállalja, s kitanulja, amit kell hozzá. De térjünk vissza a külsős megoldáshoz. Annyi szabadúszó, kisebb-nagyobb cég van már a honlapkészítés piacán, hogy ember legyen a talpán, aki megtalálja köztük azt, aki tényleg meg is csinálja, nem tűnik el félúton, tényleg használható weboldalt rak össze, s azzal nem láncol magához egy életre, mert nélküle két sort sem lehet majd rajta változtatni.

Összeszedtük azt a 10 legfontosabb pontot, amit le kell ellenőrizned, mielőtt valakit megbízol a honlapod elkészítésével. Ha ezek közül bármelyik is hibádzik, menekülj onnan, mert előbb vagy utóbb baj lesz belőle.

 

1. Költöztethető

A honlap legyen költöztethető, más által is fejleszthető, alakítható. Sajnos, sok honlapkészítő cég él a röghöz kötöttség elvével. Azaz elkészítik a honlapod – sokszor igen borsos áron -, de később, ha szeretnéd azt átvinni más fejlesztőhöz, más tárhelyre, nem teheted meg, mert a szerződésben aláírtad ezt. Ha nem megfelelően dolgozik a cég, lassan reagál, nem teljesít határidőre, sokára csinálja meg a kért fejlesztéseket, s te ezért – vagy bármilyen más okból – átmennél másik céghez, másik fejlesztőhöz, akkor kezdhetsz mindent elölről, új honlapot kell készíttetned. Tehát ha ilyen kitételt látsz a szerződésben, menekülj, keress olyan céget, ahol ehhez nem ragaszkodnak.

 

2. Írásos megállapodás

Legyen írásban rögzítve a megállapodásotok. Értelemszerűen az ügyvéd által megfogalmazott szerződés a legbiztonságosabb, de ha ettől el is tekintetek, akkor is írásban legyen pontokba szedve, ki mit milyen határidővel vállal. Legyen legalább egy olyan e-mail, amiben ezt a készítő összeírta, te pedig arra válaszolva visszaigazolod azt. Így mindkét fél számára tiszta a helyzet. Te tudod, mit kapsz a pénzedért, illetve ő sem kerülhet abba a helyzetbe, hogy a húszmilliomodik változtatást, bővítést kérik tőle. Ez mindkét fél érdeke. Ha olyan készítőbe botlasz, akivel csak chaten megegyeztek, hogy készít neked egy honlapot, de nem tisztázzátok még a munka megkezdése előtt a részleteket, mondván, hogy majd menet közben megbeszélitek, annak borítékolhatóan nézeteltérés, rossz szájíz lesz a vége.

 

3. Adminisztrációs felület

A honlapnak legyen adminisztrációs felülete. Azaz legyen egy olyan rész, ahol te névvel, jelszóval be tudsz lépni, s szerkeszteni tudod a saját honlapod. Ne kelljen azért a fejlesztőre várnod vagy külön fizetned, mert szeretnél egy elütést kijavítani vagy két sort hozzáírni a bemutatkozó szöveghez. Ha nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszerrel dolgozik a honlapkészítő – pl. WordPress, Joomla, Drupal stb. -, akkor ezeken a felületeken ez alapból adott, nem is kell külön kérned. De hogy mindkét fél számára egyértelmű legyen, tisztázzátok az elején, hogy az ehhez való teljes körű – adminszintű – hozzáférést meg is fogod kapni a munka végén.

 

4. Betanítás

A honlapkészítés része legyen a betanítás is. Azaz a munkához tartozzon az is hozzá, hogy legalább egy órában elmagyarázzák neked, mit hol találsz, hogyan tudod szerkeszteni, átírni a szövegeket, új tartalmakat, új aloldalakat – erről a következő pontban még írok bővebben – létrehozni. Ma már a net világában nagy eséllyel nem egy városban, sőt talán nem is egy országban éltek a készítővel. Ilyen esetben legyen lehetőség egy telefonos vagy webkamerás beszélgetésre, amikor mindketten a gép előtt ültök, s élőben, a honlapot, annak adminisztrációs felületét látva átbeszéltek mindent, amit tudnod kell a honlap kezeléséről. Ha erről esetleg egy írásos dokumentációt is kapsz képernyőképekkel, amiből a későbbiekben vissza tudod nézni mindezt, az külön piros pont.

 

5. Korlátlan aloldalak

Akárhány menüpontja, aloldala lehessen a honlapnak. Ahol azt hallod, hogy a honlapodnak csak 5 vagy 10 aloldala lehet, menekülj! Ilyen ma már nincs. Persze, ezt ne keverjük össze azzal, hogy a honlapkészítővel miben állapodtok meg: Az ő munkája hány aloldal létrehozására terjed ki, illetve hogyan változnak az árak annak függvényében, hogy 5, 8 vagy 10 aloldalt kérsz tőle. A korlátlan aloldalak alatt az olyan esetekre gondolok, ahol azzal akarnak megetetni, hogy csak ennyit vagy annyit lehet technikailag megoldani. Ha magába a megállapodásba nem is tartozik bele, a munka lezárulta után neked annyi aloldalt legyen lehetőséged létrehozni, ahányat csak akarsz, ahányat csak megkövetel a céged élete, fejlődése. Például landing oldalakhoz, további menüpontokhoz, eseményekhez, köszönő oldalakhoz.

 

6. Űrlapok

Ahogy az aloldalak esetében, úgy az űrlapok esetében is tisztázzátok az elején, hogy azokat korlátlanul tudsz-e majd létrehozni. Kezdetben valószínűleg csak a kapcsolatfelvételi oldalon lesz ilyened, de a későbbiekben elengedhetetlen, hogy tudj továbbiakat is létrehozni. Például a hírlevél-feliratkozáshoz, adatbázisépítéshez, felméréseket tudj készíteni a célpiacodnál, vagy hogy egy-egy landing oldalként működő aloldalon tudj értékesíteni is. Fontos, hogy olyan űrlapjaid legyenek, amelyek képesek automatikusan értesítő e-mailt és válasz e-mailt is küldeni. Előbbit neked küldi arról, hogy például feliratkozott valaki, utóbbit pedig az űrlap kitöltőjének.

 

7. Alapszintű SEO

A SEO lényege nagyon röviden és leegyszerűsítve az, hogy minél könnyebben megtalálható lehess a Google-ben. Ennek fontosságát talán nem kell ecsetelni. Azonban nem mindegy, hogy a honlapod hogy van beállítva, illetve az oldalak, blogbejegyzések mindegyikénél legyen lehetőség(ed) megírni, mi szerepeljen a Google találati listájában címként és rövid szövegként. Ezen is múlik, hányadik találati helyre kerülsz, illetve hogy meg tudod-e fogni a keresőt, és rákattint-e a honlapodra. Tisztázd a honlap készítőjével, hogy a munkájába beletartoznak-e az alapvető SEO beállítások, illetve lesz-e lehetőséged ezek megírására, módosítására a későbbi aloldalak, blogbejegyzések esetében.

 

8. Szövegszerkesztés

Legyen szövegszerkesztői felületed. Azaz a később írandó szövegek, blogbejegyzések esetében pl. a Wordhöz hasonló eszköztár álljon a rendelkezésedre ahhoz, hogy megfelelően tudd formázni a szöveget. Ne kelljen mindenféle macerás HTML-kódokat beszurkálnod, ha dőlt betűt, vastag betűt, aláhúzást, más színű szöveget, más betűméretet, címsort szeretnél alkalmazni. Ha nem vagy programozó, s minden ilyennél kódokkal kell buherálnod, kínkeserves lesz minden ilyent megcsinálnod.

 

9. Kódok

Legyen lehetőséged önállóan is kódokat elhelyezni a honlapodban. Erre szükséged lehet akkor is, ha különböző méréseket akarsz végezni a honlapod látogatottságával kapcsolatban vagy hirdetéseket szeretnél készíteni, de sok más program is igényel ilyesmit. Nem túl szerencsés, ha emiatt akár heteket kell várnod egy fejlesztőre, közben nem haladsz, s még pénzedbe is kerül. A kódok többsége nem igényel agysebészeti tudást, így fontos, hogy lehetőséged legyen ezek önálló elhelyezésére is. Persze, ettől függetlenül kérhetsz hozzá szakszerű segítséget majd, de ne kösd meg a kezed azzal, hogy olyan honlapot rendelsz meg, amelynél csak a fejlesztő tudja ezeket megoldani.

 

10. Reszponzív

A honlapod legyen reszponzív. A reszponzív olyan kialakítást jelent, amelyik rugalmasan alkalmazkodik a különböző böngészők képernyőjének méretéhez, így élvezhetően nézhető, olvasható a látogató számára függetlenül attól, hogy asztali gépen, laptopon, mobilon vagy táblagépen nézi épp. Ezt mindenképp tisztázzátok az elején, ugyanis ma már egyre nagyobb százalékban mobilról neteznek az emberek, s ha a telefonjukon egy teljesen szétcsúszott, olvashatatlan honlapon találják magukat, azonnal vissza is fordulnak onnan, te pedig látogatókat, ez által pedig vevőket veszítesz.

 

10+1. Karbantartás

Egy elkészült honlappal még nem ér véget minden munka, hisz folyamatos karbantartást igényel. Érdemes meghatározott időnként biztonsági mentést készíteni róla, így ha baj történik – véletlenül letörölsz vagy úgy nyúlsz bele, hogy az összeomlik, támadás éri stb. -, akkor is visszaállítható legalább az utolsó mentett állapotra, nem kell teljesen elölről kezdeni a honlap felhúzását, a szövegek megírását. A nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszerek esetében (WordPress, Joomla, Drupal stb.) a honlap biztonsága érdekében szükséges mind magát a tartalomkezelő rendszert, mind a különböző funkciókért felelős plugineket mindig az újabb verziókra frissíteni. Ehhez sem árt a szakértői segítség, illetve az, hogy valaki figyeljen arra, hogy jelent-e meg újabb frissítés, illetve hogy ezek telepítése időben meg is történjenek. Ezek a munkálatok, mivel folyamatos, hosszú távú feladatokat jelentenek, nem fognak magába a honlapkészítési árba beletartozni, nagy eséllyel külön havi vagy éves díjat kérnek érte. Érdemes erre a feladatra magát a honlap készítőjét megkérni, hisz neki van a legnagyobb rálátása a honlapodra, annak tudására, a felhasznált programokra. Kérdezd meg a megállapodásotokkor, hogy van-e erre lehetőség nála, illetve milyen csomagok vannak erre.