Vállalkozást vezetni, fenntartani, sikerre vinni, az eredményeket megtartani, esetleg még folyamatosan növelni is komoly kihívás mindannyiunk számára. Vannak pontok, amik evidensek számunkra ahhoz, hogy ezeket elérjük, s vannak dolgok, amikre talán nem is gondolunk. Összeszedtünk nektek 17 olyan tételt, amiket érdemes lecsekkolnod a vállalkozásodban. Amennyiben nem csinálod ezeket vagy csak ritkán, akkor itt az ideje, hogy beépítsd és rutinná fejleszd őket.
1. Nem kell mindenkinek eladnod
Az üzleti reggeliken még kezdő vagy épp vendég networkerektől gyakran hallom, hogy az illető célcsoportja mindenki. Mindenkinek, bárkinek, akit érdekelhet. Ez egy óriási szarvashiba. Tanuld meg, hogy a te terméked, szolgáltatásod NEM mindenkinek jó. Biztos vagyok benne, hogy zseniális a terméked. a szolgáltatásod, de engedd el, hogy azt mindenkinek el akarod adni. Határozd meg, szűkítsd le a célcsoportod, addig dolgozz rajta, amíg nem tudod tömören, röviden meghatározni, ki a te ideális vevőd. Máskülönben teljesen elaprózódsz abban, hogy megszólítsd, elérd a “mindenkit”. Ha jól körülírható, kinek akarsz eladni, hatékonyabb és olcsóbb lesz elérned, megszólítanod őket.
2. Tudod, hol érdemes megjelenned, hirdetned
Ha álmodból felkeltenek, akkor is tudj mondani legalább 5 olyan helyet, ahol érdemes hirdetned. Mindegy, hogy ez a Facebook, a honlapod, egy szaklap, de csípőből tudd őket felsorolni. Ez azt jelenti, hogy tisztában vagy vele, hogy találod meg a vevőidet, hol kell megjelenned, láthatónak lenned. Enélkül vaktában lövöldözöl – sok esetben ugyanebből adódóan annyira kis tételekben, amik nem tudnak eredményt hozni -, s nem találsz célt, aztán pedig csodálkozol, hogy nincsenek vagy csak alig vannak eredményeid, érdeklődőid.
3. Ne csak elméletben tudd, hol kell hirdetned!
Tök jó, ha az előző pont már pipa nálad, de nem sokra mész vele, ha a gyakorlatban nem műveled. Legyen folyamatosan legalább két hely, ahol aktívan jelen vagy és hirdetsz, a vevőid szeme előtt vagy. Ha ezt nem teszed, nem látnak téged, nem fognak tudni rólad, s másnak fogják adni azt a pénzt, amit nálad is szívesen elköltenének amúgy. Tehát a cél: Mindig, folyamatosan legalább két felület, ahol reklámozol, hirdetsz, jól láthatóan jelen vagy.
4. Ne légy összehasonlítható!
Nagy valószínűséggel nem te vagy az egyetlen a piacodon, azaz vannak konkurenseid. Viszonylag kevés az olyan terület, ahol más még nincs jelen, de ha így is van, az csak egy rövid ideig fennálló helyzet, ebben biztos lehetsz. S ha vannak konkurenseid, ügyelj arra, hogy a vevőid számára ne legyetek túl könnyen összehasonlíthatóak, összemérhetőek. Sem a kínálatotok, sem az áraitok. Ugyanis ha pár kattintással meg tudja ezt tenni, akkor nagy eséllyel az olcsóbbat fogja választani, s már el is indul az árharc, ami hosszú távon minden a piacon jelen lévőt tönkre fog tenni. Tehát úgy határozd meg a termékeid és az áraid, hogy azok ne legyenek egy az egyben összemérhetőek a többiekével.
5. Ne menj bele az árharcba!
Ahogy az előző pontban is írtam, ha egy adott piac szereplői árharcba kezdenek, folyamatosan egymás alá kínálnak, hogy ők legyenek az olcsóbbak és ezért őket válasszák, az egy bizonyos idő után oda vezet, hogy már nem tudnak megélni a bevételeikből, silány lesz a termék és a szolgáltatás, végül bedől az egész piac. Épp ezért te ne menj bele ebbe a játékba! Tehát nem előny, ha te vagy a legolcsóbb. Akkor vagy jó, ha nem te vagy a legolcsóbb, mégis el tudod érni – a kommunikációddal, a marketingeddel, a szolgáltatásod minőségével, a plusz dolgokkal, amiket adsz a vevőidnek -, hogy téged válasszanak.
6. Ne árengedményekkel, árakciókkal kampányolj!
A téma még mindig ugyanaz, de ezúttal a hirdetéseidre, kampányaidra kihegyezve. Fontos, hogy a reklámjaidban ne azt emeld ki, hogy árakció van nálad, árengedményt adsz. Keress mást, amivel meg tudod a vevőidet fogni. Adj plusz szolgáltatást. ajándékot, bármit, ami értéket növel, de ne akciókkal akard megfogni őket. Ellenkező esetben arra szoktatod a vevőidet, hogy csak akkor vásároljanak nálad, ha épp olcsóbban adod magad, így viszont nem lesz elég bevételed és az ördögi kör már el is indul.
7. Adj jobb garanciát, mint a konkurenseid!
Az egyik eszköz, amivel meg tudod különböztetni magad a konkurenseidtől – s hogy ne az árakciózáshoz nyúlj -, az a garancia, amit adsz. Állíts össze olyan garanciamegoldást, csomagot, ami több, mint a törvényben előírt, s ami által többet, különlegesebbet adsz a vevőidnek, mint mások. Nálam pl. ilyen – amit a törvényi előírások alapján nem lennék köteles nyújtani – az, hogy a könyveimre 30 napos kérdezés nélküli visszafizetési garanciát adok. Akkor is, ha e-book, azaz akkor is a vevőnél marad a könyv, ha visszakéri a pénzét. De ezáltal szívesebben, könnyebben megveszik, mivel tudják, nincs mit veszíteniük. A garanciával való élések/visszaélések aránya pedig a vásárlási arányhoz képest igen alacsonyak minden területen. Átlag 2% alatti eredményről szoktak beszámolni azok, akik alkalmazzák ezt a technikát.
8. Légy egyértelmű, merj utasítani!
A landingoldalaidon, a hirdetéseidben használj egyértelmű utasításokat. Hiába írsz szépen a termékedről, szolgáltatásodról, emeled ki az előnyeit, ha nem teszed a vevőid számára egyértelművé, mit kell tenniük. Banálisnak tűnik, mégis egy elengedhetetlen eszköz, hogy mondd meg nekik, mit csináljanak! Legyen ott a reklámban, az oldalon, a gombon, hogy “Kattintsd ide!”, “Hívj fel most!”, “Rendeld meg most!” vagy épp az, hogy “Még a hétvégén gyere be az üzletünkbe!”.
9. Gyűjtsd az elégedett vevőid véleményét, elismerő szavait!
Jellemző hiba, hogy nem kérdezzük meg az ügyfeleinket, hogy mi a véleménye rólunk, a termékünkről. Jól sikerült az üzlet, a vevő elégedett, te pedig mosolyogva dőlsz hátra. Csak épp közben elszalasztasz egy nagy lehetőséget. De ha eddig nem tetted, még nyugodtan utánanyúlhatsz a régi elégedett vevőidnek is, utólag is megkérheted őket, hogy írják meg neked pár sorban, mit gondolnak rólad, a szolgáltatásodról. Innentől kezdve pedig találd ki a módját annak, hogy automatikusan begyűjtsd ezeket a vevőidtől. Ha pedig megvan, vannak már véleményeid, idézeteid, használd őket minden lehetséges anyagodban. A landingoldalaidon, a hirdetéseidben, a rólad megjelenő írásokban.
10. Hírlevél, hírlevél, hírlevél
Bár szeretik temetni a hírlevelezést, mégis a legtöbb tanulmány arra jut, hogy még mindig ez az egyik leghatékonyabb marketingeszköz. Arról nem is beszélve, hogy a közösségi médiafelületek nem a te tulajdonodban vannak, így ha bármiért törlik az oldalad, leállás van, nem tudod elérni a vevőidet. Az évek alatt gondosan építgetett hírlevél-adatbázisod viszont mindig ott lesz neked és tudsz a vevőidnek írni, ha új terméked van, ha új blogcikket tettél ki a honlapodra, ha történt bármi érdekes a vállalkozásoddal. Ügyelj arra, hogy legalább havi rendszerességgel menjen ki hírlevél tőled!
11. Légy jelen!
Nem csak a hírleveleiddel tudsz az ügyfeleid, lehetséges vevőid szeme előtt lenni. Gondoskodj arról is, hogy legalább havonta egyszer jelenjen meg rólad valahol valami. Egy interjú, egy cikk a médiában. Ezzel sok legyet üthetsz egy csapásra. Egyrészt mint írtam, jelen vagy, látható vagy. Másrészt szakértőként fogsz beépülni a médiamunkások fejébe és egyre gyakrabban fognak téged maguktól is keresni, ha a te iparágad a téma. Harmadrészt ezáltal emeled a szakértői státuszod mindenki szemében. s mint olyannak, vevőid is lesznek folyamatosan.
12. Vezess listát a vevőidről!
Talán evidens számodra, talán sosem gondoltál még rá, de érdemes egy táblázatban vagy egy CRM-rendszerben vezetni a vevőidet. A nevüket, elérhetőségeiket – legalább kétfélét -, s hogy eddig miket vettek tőled. Bár ezek az adatok össze-vissza megtalálhatók a számlázásodban vagy a webáruházad rendelési menüpontjában, de összefésülve, egyben, könnyen átláthatóan is meg kell lenniük. Így könnyedén átlátod, tudsz személyre szabott ajánlatot adni nekik, fel tudod hívni a figyelmüket egy új termékre, ami következik az eddigi rendeléseikből, meg tudod őket keresni, ha elégedettségi felmérést szeretnél készíteni velük.
13. Készíts felmérést a vevőiddel!
Ugye kik azok, akiket a legkönnyebb elérni és megkérdezni rólad és a termékeidről? Hát persze, hogy azok, akik már vásároltak tőlünk. Nekik megvannak az elérhetőségeik, már kapcsolatban voltatok, nem hideg megkeresések ezáltal. Tőlük bátran megkérdezheted és begyűjtheted az olyan fontos információkat, mint hogy mennyire elégedettek, milyen médiumokat használnak – azaz hol elérhetőek ők és a hozzájuk hasonló vevők a hirdetéseid számára -, mit látnak, gondolnak a konkurenciádról, milyen vásárlási szokásaik vannak. Ezek mind-mind aranyat érő információk, amiket be tudsz építeni a hirdetési stratégiádba, a marketingedbe. Ezt a felmérést érdemes évente elkészíteni.
14. Figyeld a konkurenciád!
Vezess egy táblázatot a vevőid mellett a konkurenciádról is. Írd fel benne, hogy a többiek milyen akciókat, kampányokat csinálnak, hol hirdetnek, mit hirdetnek. Na nem azért, hogy másold őket, hanem hogy képben legyél, ne menjen el a piac a fejed felett. Arról nem is beszélve, hogy jó pap holtig tanul, sosem lehet tudni, milyen új ötleteket, lehetőségeket generálnak benned az ő lépéseik.
15. Vezesd a saját marketingtevékenységedet is!
Ne csak a konkurenciára áldozz ezen a téren figyelmet! Bár azt hiszed, ezek úgyis ott vannak a fejedben, de egy idő után nehezen, töredékesen és lassan tudod előhívni ezeket az információkat onnan. Ellenben ha egy táblázatban gyűjtöd, mikor, hol, hogyan, mennyiért hirdettél, s azok milyen eredményeket hoztak, akkor ezekhez később bátran nyúlhatsz. Látod majd, mi volt eredményes és mi nem, mi az, amit érdemes megismételni és mi az, amin még dolgoznod kell.
16. Legyen terved!
Ahhoz, hogy ne csak össze-vissza vagdalkozz, itt és ott is próbálkozz egy kicsit, fontos, hogy készíts egy marketingstratégiát, amiben előre, legalább 6 hónapra, de inkább egy évre meghatározod, hogy mit fogsz csinálni. Milyen termékhez mikor, milyen kampányt indítasz, annak várhatóan milyen költségei lesznek, s az előre megírt lépéseket kövesd is le. Így határozott és következetes utat jársz be, nem pedig csak belekezdesz mindenbe átgondolatlanul és öntöd ki az ablakon a pénzt.
17. Adj időt és teret a marketingnek!
Azon túl, hogy írsz magadnak egy marketingstratégiát, dedikálj neki hetente egy fix idősávot, amikor erről egyeztetsz. Ha van marketingesed, vele, ha egyedül csinálod, akkor magaddal. De ebben az időpontban tényleg ezzel foglalkozz, az ezzel kapcsolatos feladatokat gondold át, nézd át az eredményeid, csináld meg, amiket ezen a területen vállaltál magaddal szemben.