Ahogy ma a világhálón lévő honlapok jelentős része WordPress alapokkal készül, úgy az egyre jobban szaporodó webáruházak pedig az ehhez kapcsolódó WooCommerce-szel működnek. Amíg még tanulod a WooCommerce kezelését, talán kicsit kuszának tűnhet, de némi gyakorlással hamar átláthatóvá válik és nagyon is logikus lesz mindennek a helye és felépítése. Az eladási folyamat is egy ilyen logikus és könnyen átlátható rendszer benne. A megértéséhez nézzük át a WooCommerce rendelési állapotok sorát.

Az eladás során  összesen 7 státuszba kerülhet egy rendelés. Az első státuszba, azaz rendelési állapotba akkor kerül, amikor a vevő a kosár és a pénztár oldal után megnyomja a vásárlás gombot, az utolsóba pedig akkor, amikor sikeres vagy sikertelen eladás után lezárul az egész folyamat.

Ezek a WooCommerce rendelési állapotok a következők:

  • Fizetés előtt.
  • Fizetésre vár.
  • Feldolgozás alatt.
  • Teljesítve.
  • Sikertelen.
  • Visszamondott.
  • Visszatérített.

Nem minden vásárlás megy végig – szerencsére – minden státuszon. Ez nagyban függ attól, hogy a vásárlás végkimenetele sikeres lesz-e, illetve attól is, hogy milyen fizetési módot választott a vevő. Nézzük meg, melyik mikor történik!

Az első státusz, amibe bekerül a rendelés, mindjárt el is dől a pénztár oldalon a vásárlás gomb megnyomása után.

Ha a vevő bankkártyás vagy PayPal fizetést választott, akkor egy rövid időre a “Fizetés előtt” státuszba kerül a megrendelés és ebben is csak addig marad, amíg a pénztár oldalon a vásárlás gomb megnyomásától eljut a vevő odáig, hogy a bankkártyás/PayPal fizetés végbe is menjen. Ezt követően a WooCommerce automatikusan átteszi őt a következő státuszba. Ha sikeresen végbement a fizetés, akkor a “Feldolgozás alatt” státuszt kapja meg. Ha nem sikerült a fizetés – akár azért, mert a vevő megszakította azt, akár azért, mert technikai hiba lépett fel -, akkor a “Sikertelen” státuszt kapja meg.

Ha a vevő átutalást választott – tehát olyant, ami nem feltétlenül a vásárlás pillanatában történik meg -, akkor “Fizetésre vár” lesz a vásárlás első állapota. Innen a WooCommerce nem is tudja automatikusan másik állapotban tenni, kézi beavatkozásra lesz szükség a továbbiakban. Ennek oka igen prózai: A WooCommerce a bankkártyás fizetéssel ellentétben nem tudhatja, megtörtént-e már a fizetés. Azaz, ha csipog a telefonunk és SMS-t kaptunk a bankunktól, hogy utalt a vevő, arról a WooCommerce-t nekünk kell értesítenünk, vagyis manuálisan át kell állítanunk a következő, azaz a “Feldolgozás alatt” státuszra.

Kicsit kakukktojás az utánvétes vásárlás. Ott a “Fizetés előtt” státusz a bankkártyáshoz hasonlóan magától átugrik a “Feldolgozás alatt” állapotba, mert bár fizetés még nem történt, az majd csak átvételkor fog megtörténni, de ettől még nekünk munkánk van a megrendeléssel, össze kell készítenünk a csomagot, fel kell azt adnunk, ezt pedig a “Feldolgozás alatt” állapot jelzi a számunkra.

Mint láthatjuk, mind az azonnali sikeres fizetés, mind az időben eltolódó fizetések esetén a következő státusz, amibe kerülnek a rendelések, az a “Feldolgozás alatt” állapota. Ez egy fontos megálló, mert ez mindig minden esetben azt jelzi, hogy feladatunk van vele. Ott van egy kifizetett (vagy utánvéttel a kiszállítás után kifizetendő) megrendelés a webáruházunkban, amit itt az ideje összekészítenünk, csomagolnunk és feladnunk a postán/átadnunk a futárnak.

Ha ez megtörtént, azaz a csomag úton van a vevő felé, akkor itt az ideje, hogy a “Feldolgozás alatt” állapotot átállítsuk “Teljesítve” állapotra. S szerencsés esetben itt véget is ért a munkánk a megrendeléssel.

Persze a webáruházakban a vásárlások nem mindig érnek sikeres véget. Bizony van, hogy a vevő eláll a vásárlástól, azaz visszamondja – vagy nemes egyszerűséggel mégsem fizeti ki – a megrendelést. Ebben az esetben ezt egy “Visszamondott” státuszba léptetéssel jelezzük a webáruházban. S van olyan eset is, amikor bár kifizette a terméket, de aztán elállt a vásárlástól (meggondolta magát, nem tetszett neki a termék, hibás volt a termék stb.), azaz vissza is kell fizetnünk a vevőnek a vásárláskor kifizetett összeget. Ekkor állítjuk be a rendelésnek a “Visszatérített” státuszt.

Fontos! A WooCommerce rendelési állapotok mindegyike jelentőséggel bír a számlázás, a készlet és a vevővel való kommunikáció szempontjából is.

Mind a “Visszamondott“, mind a “Visszatérített“, de még a “Sikertelen” állapot megjelölése is azért fontos, mert ezek beállításával egyidejűleg – teljesen automatikusra állított számlázás esetén! – sztornószámla kerül kiállításra, illetve a készletkezelésben is visszakerül a végül el nem adott termék a megvásárolhatók közé. De a többi státusz is jelentőséggel bír, ugyanis a különböző állapotokról a vevő is kap e-mailt, innen tud értesülni arról, hogy a pénze beérkezett hozzánk (“Feldolgozás alatt“), illetve hogy a csomagja úton van hozzá (“Teljesítve“).

 

Ugye, nem hagyod csak úgy itt a kosaradat? 😉

Add meg itt lent az e-mail címedet, hogy elmentsük neked a bevásárlókosaradat későbbre. És - ki tudja - lehet, hogy küldünk neked egy extra kedvezménykupont. 😉