Vállalkozóként minden megjelenési lehetőség számít, legyen szó rádióinterjúról vagy újságcikkről. Ezek mind hosszú távon ható marketingeszközök. Na, de hogyan készülj fel egy rádióinterjúra úgy, hogy abból a legtöbbet tudd kihozni és utána az anyagot a létező összes felületeden fel tudd használni a marketingedben? Ennek trükkjeit szedtük össze cikkünkben 12 pontban.

A többségünk akár egyhuzamban két napot is képes lenne beszélni a saját témájáról, az ő szerelemprojektjéről anélkül, hogy levegőt venne. Egy rádióinterjú – vagy bármilyen interjú – során erre azonban nincs lehetőségünk. Sőt, többnyire kifejezetten rövid időnk van minél több, számunkra fontos információt átadni. Ha nemcsak egy rövid műsorblokkra, hanem nagyobb lélegzetvételű beszélgetős műsorra kapunk lehetőséget, az sem szokott az esetek többségében 30-40 percnél hosszabb lenni. S ebben benne vannak a riporter kérdései is. Azok is, amik számunkra nem hasznosak, nem arra visznek, mint ahová mi szeretnénk kilyukadni. Nekünk pedig az a célunk, hogy a végén olyan anyag szülessen, amit mi minél több felületen fel tudunk használni, be tudunk építeni a vállalkozásunk marketingjébe.

1. Kérdezd meg a riportert arról, hogy mi lesz az első kérdése, hogy fel tudj készülni belőle. Ezt az esetek többségében el is árulják, mert a többségnek nagyjából pont ennyi kérdése is van előre megírva. Erre te már fel tudod építeni a bevezetődet.

2. Soha ne bízd a riporterre, hogy mit kérdezzen! Egyrészt mert nem ért a témádhoz, másrészt utána sem fog nézni neki, így neked kell vezetned a beszélgetést, bármilyen furcsán is hangzik ez.

3. Írd össze azokat a pontokat, amikről mindenképp beszélni akarsz. Ezek száma persze függ a riport hosszúságától is. Egy pont kifejtése maximum két perc legyen. Azért két perc, mert ennél a hossznál még nem fognak belevágni a mondandódba.

4. Mindig csak a legizgalmasabb, legmegosztóbb, példákkal leginkább elmesélhető dolgokról mesélj! Ehhez vegyél elő papírt, fejtsd ki a mondandód, töltsd fel sztorikkal. Minden blokk kerüljön külön papírra.

5. Az így összejött “mikrotémákat” terítsd ki egymás mellé, s rendezd őket logikus sorrendbe, ahogyan szerinted követik egymást. Arra ügyelj, hogy az egész egyben nézve fordulatos legyen, s kezelje az ügyfeleidnél általában felmerülő kifogásokat, rádöbbentse a hallgatóságot arra, hogy esetleg rosszul gondolt eddig valamit, s kínálj neki egy izgalmas alternatívát.

6. Add a riporter szájába a következő kérdést! Minden saját 2 perces blokk végére tegyél egy olyan mondatot, amire egyszerűen muszáj rákérdeznie, különben nem tud továbbmenni a beszélgetéssel. Például meséld el, mit csinálnak a szakterületeden a többiek általában, majd zárd azzal a blokkot, hogy de te mindezt teljesen máshogy csinálod. És itt hallgass el. Egyszerűen muszáj lesz megkérdeznie, hogy miért, ti hogy csináljátok? És már jöhet is a következő blokkod, amivel te tervezted folytatni a beszélgetést.

7. A riporterek többsége számunkra hülyeségnek ható vagy nagyon általános dolgokat kérdeznek, amikre nehéz izgalmas válaszokat adni. Ha a fenti pontok betartása mellett is belefutsz egy-egy ilyen kérdésbe, ne ijedj meg, van lehetőséged hárítani őket. Válaszolhatsz rájuk úgy, hogy “Ez egy nagyon fontos kérdés, de ahhoz, hogy a hallgató megértse a témát, előbb azt kell tisztáznunk, hogy…” vagy “Igen, ez is egy érdekes kérdés. Én azt gondolom, hogy…”. És folytatod onnan, ahol félbeszakított. Hidd el, senki sem fogja észrevenni, hogy nem pont arra válaszoltál, mint amit a riporter kérdezett.

8. Készülj a honlapod vagy a terméked landingoldalának címével is. Így ha olyant kérdez, ami a terméked vagy a szolgáltatásod részleteire kérdez rá, akkor ahelyett hogy belemennél ebbe, ezzel értékes időt elvesztegetve az interjú idejéből, mondd inkább be a honlapod címét, hogy ott találnak erről még sok érdekességet. Esetleg készülj erre előre és füzd azt is hozzá, hogy a honlapon egy ajándék is várja a hallgatókat.

9. Az interjú készítése előtt szívbaj nélkül többször is mondd el nyomatékosan a riporternek, hogy mondja be a FB-oldalad, Tiktok-profilod nevét, hogy megtaláljanak később a hallgatók.

10. Vedd fel videóra az interjút, így te azonnal tudod használni az anyagot a felületeiden. Persze, ehhez azért kérj előtte engedélyt.

11. Mivel előrelátóan, ügyesen blokkokra bontva beszéltél a témádról, így azok önállóan is megállják a helyüket. Vágd meg a felvételt és használd fel FB-posztban, Tiktok-videónak, tedd be a hírlevedbe őket stb.. Azaz húzz le minél több bőrt az interjúról.

12. A végén ne felejtsd el elkérni el a műsorvezető, újságíró mobilszámát, e-mail címét és mondd neki, hogy még van ám bőven témád és majd keresnéd őt ezekkel, hogy érdekesek lehetnek-e a számára. Így nyitva marad az ajtó számodra a későbbiekben is.

Mindezt így végigolvasva, valószínűleg sok munkának tűnik, de hidd el, megéri. Ha rászánod az időt, utána egy olyan anyag lesz a kezedben, ami magáért beszél az ügyfeleid és a sajtó többi munkatársa szemében is.

Ugye, nem hagyod csak úgy itt a kosaradat? 😉

Add meg itt lent az e-mail címedet, hogy elmentsük neked a bevásárlókosaradat későbbre. És - ki tudja - lehet, hogy küldünk neked egy extra kedvezménykupont. 😉