Mivel az Alfa Ügynökségnél is foglalkozunk szövegírással, így munkánk során sűrűn találkozunk a kérdéssel: Mitől függ, mennyibe kerül egy szövegíró munkája? A szövegírói szolgáltatások díjazása egy összetett kérdés, amelyet sokban árnyal a szövegíró szakmai tapasztalata és a projekt részletei is. Ebben a cikkben bemutatjuk a legfontosabb szempontokat, amelyek befolyásolják a szövegírók árképzését.

 

Mióta dolgozik szövegíróként?

A szövegíró tapasztalata, a szakmában eltöltött ideje és az ezidő alatt megszerzett szakértelme kulcsfontosságú tényezők az árazásban. A kezdő szövegírók jellemzően alacsonyabb díjakkal dolgoznak, míg a többéves tapasztalattal rendelkező, sok referenciával bíró szakemberek magasabb tarifákat kérhetnek. Ez más szakmákban sincs másként. Esetleg az tudja még árnyalni képet, hogy milyen iparág bízza meg a szövegírót és azon a területen mekkora tapasztalattal bír a szövegíró. Minél nagyobbal, annál magasabb lesz a munkadíj is.

 

A feladat nehézsége

A feladat összetettsége is meghatározó. Egy egyszerű blogbejegyzés vagy egy közösségi média poszt kevesebb időt és energiát igényel, míg egy hosszabb, szakmai tudást igénylő anyag elkészítése több időt, így magasabb díjat von maga után. Az olyan feladatok, amelyek ráadásképp speciális szaktudást, alapos(abb) kutatást, utánajárást igényelnek, azaz még több munkaórára van szükség az elkészítésükhöz, még magasabb árszabást jelenthetnek.

 

Milyen hosszúságú szövegre, milyen gyorsan van szükség?

Logikus, bár nem mindenki gondol bele: Az sem mindegy, hogy milyen hosszúságú szövegre és milyen gyorsan van szükségre a megrendelőnek. A rövid határidők sürgősségi díjat vonhatnak maguk után, hiszen a szövegírónák más munkáit, esetleg magánéleti dolgait kell hátrébb sorolnia miatta, míg a hosszabb, részletesebb szövegek arányosan növelik a munkára fordítandó időt, azaz a munkaórák számát, s így a költségeket is.

 

Ki a szöveg célközönsége, hol lesz az felhasználva?

Meglepő lehet, de az sem mindegy, hogy kinek – azaz  milyen célközönségnek – kell írnia a szövegírónak, s az hol fog megjelenni, ott milyen funkciót kell a szövegnek betöltenie. Egy olyan szöveg, amely közvetlenül hathat az eladásokra – például egy landingoldal szövege -, többe kerülhet, lévén, hogy közvetlen befolyással lehet az ügyfél üzleti sikereire, így nagyobb szaktudást és magabiztosságot igényel annak megírása. Mondhatnánk, hogy szöveg szöveg, mégis vannak, amelyek célközönségük és funkciójuk miatt több időt, szakmai tudást, specifikációt igényelnek.

 

Mekkora a verseny a piacon?

A szövegírók díjazását a piaci verseny is alakítja. Na, nem (csak) a megrendelő piacáé! Hanem a szövegírók piacáé. Ha sok szövegíró kínálja a szolgáltatásait, az árak alacsonyabbak lehetnek. Ha kevesebben vannak, a díjak magasabbak lehetnek a megnövekedett kereslet miatt. Ez igaz a teljes szövegírói piacra nézve is, de különösen igaz az adott területekre szakosodott szövegírókra is. Szövegíróknál ugyanis nem ritka jelenség, hogy szakmákra specializálódnak az írók. Így például vannak, akiknek az egészségügy, orvoslás vagy a szépségipar, esetleg a technológia, informatika a specialitása, ezeken a területeken bírnak nagy szakmai tudással. Adott szakmai területen dolgozó szövegírók között külön verseny van a piacon.

 

Milyen szolgáltatások tartoznak a munkába?

Az árazást befolyásolja az is, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt, illetve milyen egyéb tudással rendelkezik még a szövegíró. Egy teljes körű szolgáltatás, amely magában foglalja a téma kutatását, a vázlatkészítést, a szöveg megírását, majd szerkesztését és korrektúráját, többkörös javítását, többe kerül, mint ahol ezek nem képezik részét a munkának. S ezt tovább árnyalja a szövegíró egyéb területeken való jártassága is. Például SEO-ban, keresőoptimalizációban jártas-e? A közösségi média posztoknál tud-e a nagy képben, marketinges szemlélettel gondolkozni? Ért-e a honlapkészítéshez, így egy weboldal szövegének megírásakor sok olyan szempontot is figyelembe vesz a munkája során, amit egy általános szövegíró nem tud? A helyesírásról, anyanyelvi lektorálásról már nem is beszélve. Tegyük hozzá, ritka az ilyen svájci bicska tudású szövegíró, de ha találunk egyet, érdemes megbecsülni és megfizetni őt, mert sok további kiadást spórolhatunk meg általa.

 

Mekkora a hírneve, mennyi és milyen minőségű referenciával rendelkezik?

A szövegíró hírneve és referenciái is meghatározó tényezők. Azok a szövegírók, akik nevesebb ügyfelekkel, nagyobb cégekkel, márkákkal dolgoztak már együtt és ebből adódóan kiemelkedő referenciákkal rendelkeznek, érthetően magasabb árat kérnek. Ugyan az erős portfólió a szövegíró képességeit és megbízhatóságát igazol(hat)ja, bár vannak a piacon olyan szövegírók is, akik marketingügynökségeknek dolgoznak be, így a nagy márkáktól kapott munkák elsősorban nem az ő érdemük. Érdemes azt is megnézni, hogy adott szövegíró milyen egyéb szakmai teljesítményt mutatott már fel. Például szerepel-e konferenciákon, mint előadó vagy írt-e könyvet a témában.

 

Milyen távon és mennyi munkával bízzák meg?

A szövegírók többsége az árazásuknál, árajánlatuk elkészítésénél figyelembe veszik azt is, hogy milyen hosszú távra tervez velük a megbízó, illetve mekkora munkamennyiségről van szó. Ez megint csak egy érthető gyakorlat. Minél hosszabb vagy nagyobb volumenű munkáról van szó, annál nagyobb terhet vesz le a szövegíró válláról a további megbízások keresését illetően, s így szívesebben adnak kedvezőbb árat az ilyen ügyfeleknek, mint azoknak, akik csak egy-egy szöveggel bízzák meg őket.

 

A szövegírók díjazása tehát számos tényezőtől függ, beleértve a szakmai tapasztalatot, a feladat nehézségét, a szöveg hosszát, a munkára rendelkezésre álló időt, a célközönséget, a piacon folyó versenyt, a szolgáltatások minőségét és mennyiségét, a szövegíró hírnevét, referenciáit, valamint az együttműködés idő- és mennyiségbeli kérdéseit is. Ezek a tényezők együtt határozzák meg a végső árat, amelyet egy szövegíró kér a munkájáért. Azaz ne ítéljünk elsőre sem a nagyon kedvező, sem a drágának tűnő ár láttán. Mindkettő mögött megvannak annak okai, ügyfélként pedig ezeket érdemes nagyobb prioritásként mérlegelni.

You were not leaving your cart just like that, right?

Ugye, nem hagyod csak úgy itt a kosaradat? 😉

Add meg itt lent az e-mail címedet, hogy elmentsük neked a bevásárlókosaradat későbbre. És - ki tudja - lehet, hogy küldünk neked egy extra kedvezménykupont. 😉