Válsághelyzetek mindig adódnak egy cég életében. Azonban az októberi egész estés Facebook-leállás vagy az elmúlt másfél év covidos lezárásai nagyon kíméletlenül rámutattak a vállalkozások azon pontjaira, amiket annyira szeretünk halogatni. Ez pedig az online jelenlét, illetve a több lábon való állás. Röviden, vázlatpontokban összeszedtem, miket lenne életbevágóan fontos átgondolnod a céged érdekében, s mit tehetsz a saját jól felfogott érdekedben ezeken a területeken.

Facebook-leállás

Rengeteg vállalkozás a Facebook (és a cégcsoporthoz tartozó Instagram, Messenger, WhatsApp) teljes leállásakor szembesült azzal, hogy az egyetlen kommunikációs csatornája ez a közösségi média, s annak leállásával egyszerűen nem is tud kommunikálni a követőivel. Mi lenne, ha hónapokra leállna? Neked van rá megoldásod?

Ilyenkor a következőket teheted:

  • Ha hozzáférsz a hirdetéskezelőhöz, állítsd le a futó hirdetéseket. Sajnos jellemző, hogy az időkeret és az így felszámolt pénz továbbra is ketyeg, miközben amúgy senkit sem érnek el a hirdetéseink.
  • Beszélgess az emberekkel: Ők is tapasztalják a leállást? Írj róla gyorsan egy hírlevelet, blogposztot. Fontos, hogy ne csak tájékoztass, ne csak cikket ossz meg, hanem kommunikálj, beszélgess az emberekkel!
  • Hívd fel rá a figyelmet, hogy a vállalkozásod más felületeken is elérhető és hogy hol vagy elérhető!
  • Vidd ki az embereket a honlapodra, iratkoztasd fel őket a hírleveledre, YouTube-csatornádra! (Ezeket célszerű egy leállást meg sem várva megtenni, de ha eddig nem tettük, akkor azon a kommunikációs csatornán, ami adott helyzetben épp rendelkezésünkre áll, hívjuk fel a figyelmet a többi elérhetőségünkre, s legalább ekkor tegyünk egy lépést afelé, hogy a többi felületünkre is feliratkozzanak.)

Válsághelyzetben a kommunikáció a legfontosabb

  • A legfontosabb, hogy kommunikálj! A csend a legrosszabb, amit ilyenkor választhatsz.
  • Minél előbb kommunikálj, ne hallgass sokáig, ne hagyd sokáig bizonytalanságban, légüres térben a követőid, ügyfeleid!
  • Erre remek példa a covidos üzletbezárások bejelentése: Minél előbb írd ki a felületeidre, hogy “igen, ti is hallottatok róla és keresitek a megoldást rá”, vagy “sajnálattal közlitek, hogy ez idő alatt ti nem lesztek elérhetőek, nem dolgoztok” (ezt a megoldást nem javaslom), vagy hogy “ez rátok nézve azt jelenti, hogy ez meg ez meg ez a szolgáltatásotok ugyan nem lesz elérhető, de ez meg ez igen”. Nagyon fontos, hogy kommunikálj ilyenkor arról is, mi történik a már megtörtént bejelentkezésekkel, időpontokkal, megvásárolt jegyekkel.
  • A Facebook-leállásakor is remek megoldás egy hírlevél vagy blogposzt megírása, amiben megnyugtatod az ügyfeleid, hogy ti továbbra is elérhetőek vagytok, s leírod, hol, milyen felületeken találnak meg titeket.

Online jelenlét fontossága

  • A COVID megmutatta, online jelenlét nélkül ma már nem lehet vállalkozni.
  • Akik csak fizikai üzlettel rendelkeztek, s még a lezárások idején sem reagáltak expresszgyorsan, nem kerestek megoldást honlapra, webáruházra, online rendelésre és házhoz szállításra, azok tönkrementek.
  • Azok nyertek, akik gyorsan tudtak reagálni. Sőt, rengeteg új vállalkozás, szolgáltatás jött létre ez idő alatt.
  • Mérd fel a vállalkozásod: Van-e online jelenléte, melyek azok, elegendőek-e azok (lásd Facebook-leállás), van-e köztük saját tulajdonban álló felület, ahol nem más szabályainak vagy kitéve (ilyen a honlap, blog, hírlevél).

Az egy sosem elég elve

Nagyon fontos alapelv egy vállalkozás tekintetében, hogy ha valamiből csak egy van, akkor te mindig veszélyben vagy, ugyanis ha az elromlik, azzal történik valami, egyszerűen nem fogsz tudni továbbműködni.

  • Ha csak egy terméked, szolgáltatásod van, s eléred a piacod határát, befogadó képességét, felvevő képességét, nem fogsz tudni új vásárlókat szerezni. (Ebből a szempontból szerencsésebb helyzetben vannak a folyamatosan megújuló célpiacokkal rendelkező vállalkozók, mint például a kismamákat célzóak, hisz az ő közönségük mindig változik, de egy termék nekik sem biztosítás.)
  • Ha csak egy landingoldalad van és az nem működik, leáll a feliratkozók, vásárlók gyűjtése. Legyen belőle több, A/B verziók, legyen több termékre, szolgáltatásodra ilyened.
  • Ha csak egy csatornán kommunikálsz és az leáll, elveszíted a kapcsolatot a követőiddel, a piacoddal. (Lásd a Facebook-leállást.)
  • Ha csak egy ügyfeled van és ő felmondja az együttműködést, nincs miből bevételed legyen.
  • Ezért fontos, hogy mindig mindenből több legyen!

Miből álljon az online portfólió?

  •  A legfontosabb, hogy ne csak más tulajdonában álló felületeid legyenek (ne csak a közösségi médiában legyél jelen).
  • Legyen saját honlapod, azon belül pedig legyen blogfelületed.
  • Építs hírlevél-adatbázist.
  • A közösségi média kikerülhetetlen, de abból is többféle legyen (Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest stb.).

SOS intézkedések

  • Ha a leállás idején épp élő adásra készültél, keress gyorsan más platformot! Pl. Zoom, s más csatornákon keresztül erről minél előbb értesítsd a követőket.
  • Az e-mail listára küldd ki, hogy leállás van, de itt vagytok, ezen vagy ezen a csatornán keresztül ti elérhetőek vagytok.
  • Az emberek kommunikációfüggőek, add meg nekik az „adagjukat”, küldd ki e-mailben az így elmaradt posztot vagy küldj ki egy ajánlatot. Ilyenkor nagyobb figyelmet fogsz a légüres tér miatt kapni.
  • Veszélyhelyzet miatt elrendelt leállások, bezárások miatt minél előbb kommunikáld, mi történik az ügyfeleid időpontjaival, már kifizetett szolgáltatásaival.

 

Ugye, nem hagyod csak úgy itt a kosaradat? 😉

Add meg itt lent az e-mail címedet, hogy elmentsük neked a bevásárlókosaradat későbbre. És - ki tudja - lehet, hogy küldünk neked egy extra kedvezménykupont. 😉