A ChatGPT megjelenésével, majd hirtelen és hatalmas térnyerésével egyre többször hallani, hogy jó pár szakmának befellegzett. Ezek között emlegetik rendszeresen a marketinget és a szövegírást is. Vajon tényleg elveszi a munkájukat a mestersésges intelligencia? Mi várható ezeken a területeken a jövőben?

 

Miért lett ennyire népszerű a ChatGPT?

 

A ChatGPT kiemelkedik elődei közül, mivel a korábbiakhoz képest “szerethetőbb” interakciót nyújt: képes érthető, emberi nyelven válaszolni a feltett kérdésekre, így értelmes, meggyőző válaszokkal szolgál. Ez a fajta interakció újdonságként hat. Elég, ha csak az olyan korábbi, gyakran kevésbé kedvelt (sőt…) AI-megoldásokra gondolunk, mint például a Telekom Vandája. A ChatGPT emberiessége és meggyőző kommunikációs képessége hozzájárult ahhoz, hogy az emberek gyorsan megkedveljék. Itt a következő nagy akadály az lesz, hogy az emberek megtanulják, a mesterséges intelligenciát nem szabad az emberi intelligenciával összetéveszteni.

 

Hogyan működik a ChatGPT?

 

A ChatGPT szöveges adatok emberi ésszel szinte fel sem fogható hatalmas mennyiségéből tanul, melyeket az internetről gyűjtöttek össze a számára. Ezekből az adatokból statisztikai mintázatok és valószínűségi eloszlások felismerésével képes új szövegeket generálni. A generált szövegek finomítására további technikákat alkalmaznak, így azok még “emberibbek” lesznek. A legtöbben az ingyenes GPT-3.5-öt használják, de az utána kijött GPT-4 verzió még ennél is fejlettebb. Igaz, ez már fizetős. Tehát fontos megértenünk, hogy az AI által létrehozott szövegek nem gondolkodás eredményei, hanem mintázatfelismerésen és statisztikán alapulnak.

Az emberi működés “automatikus” és “tudatos” szintekre oszlik, ahol az automatikus cselekedeteink reflexek, mint az evés vagy a járás, míg a tudatos cselekedetek magukban foglalják a stratégiai tervezést és komplex problémák megoldását. A beszéd és az írás egyensúlyoz ezek között a szintek között, gyakran használva kész paneleket vagy mintázatokat. A ChatGPT, bár hatalmas adatbázisból tanulva képes utánozni ezeket az automatikus mintázatokat, korlátai vannak: csak azt tudja, amit “megtanult”, és nem rendelkezik az emberi gondolkodás mélységével vagy összefüggéseinek megértésével.

 

Mire számíthatunk a jövőben?

 

A robotizáció, amelybe a ChatGPT is beletartozik, elsősorban a munkavégzés rutinszerű, alacsonyabb szintjeit érinti, nem pedig a vezetői pozíciókat. A fejlett robotok precíz és fáradhatatlan munkavégzése a fizikai feladatokra terjed ki, mint raklapok mozgatása vagy alkatrészek válogatása. A ChatGPT, bár ügyesen generál szövegeket, alapvetően nem pótolja a magasabb szintű döntéshozatali és problémamegoldó képességeket igénylő szakembereket, mint a projektmenedzserek vagy tervezőmérnökök. Az ügyfélszolgálatok terén látható előnyökkel – gyors, mintázatalapú válaszadással – szemben is korlátozottak maradnak az AI-képességek. Azokat a problémákat, amikre az ügyfél nem kap választ, megoldást a ChatGPT által ismert mintázatok alapján, továbbra is továbbítania kell majd egy “felsőbb szintnek”, akik – még jó ideig – emberek lesznek. Tehát arra mindenképpen számítanunk kell, hogy az életünk, a munkaköreink jelentős része át fog alakulni a mesterséges intelligencia térnyerésének következtében, de ezek átalakításokat jelentenek és nem azt, hogy az ember, mint olyan szükségtelenné válna.

 

Hogy néz ki mindez a marketing, szövegírás területén?

 

A marketing alapvető célja, hogy befolyásolja az emberek vásárlási döntéseit a megbízó javára. Bár ez magasztos cél, a mindennapi marketingmunka gyakran rutinszerű feladatokból áll. Gondolok itt az olyan termékleírásokra, amely terméktípusból van 100 a webshopban, s 100 különböző módon kell nagyjából ugyanazt megfogalmazni, a már-már unalomig ismételt poszttípusokra, a heti/havi összefoglaló hírlevelekre és az olyan típusú blogposztok készítésére, mint például az 5+1 dolog, amit pakolj be a bőröndödbe nyaraláskor. Ezek általában kevésbé intellektuálisan kihívást jelentő tevékenységek. A ChatGPT bevetése a marketing területén az ilyen alapszintű tartalmak automatizálásával hatékonyabbá teheti a folyamatokat. Hozzátenném, hogy ugyanakkor ez a változás veszélyeztetheti a kezdő pozíciókban lévő munkatársakat, akik gyakran ilyen feladatokat látnak el, miközben szakmai tapasztalatot szereznek. Nekik meg fog szűnni a munkájuk.

 

Befellegzett a szövegírói szakmának?

 

Tévednek, akik azt hiszik, hogy a marketinges szövegírás teljesen automatizálható. Azért, mert a siker kulcsa a pontos kérdésfeltevésen múlik. A nem megfelelően megfogalmazott kérdésekre az AI ugyan relevánsnak tűnő, de értelmetlen válaszokat ad. Egyszerűbben megfogalmazva: Hülye kérdésre hülye válasz dukál.

Rendszeresen olvasom a közösségi médiában hozzászólásokban azokat a számomra nagymellűnek tűnő megjegyzéseket, miszerint csak kérdezni kell tőle, s nem értik, miért lenne szükség prompt engineerekre, azaz prompt mérnökökre. Nos, nekik szerintem elég lenne egy napot eltölteniük bármelyik olyan szakmában, ahol ma már napi szinten lehet a ChatGPT-t használni és feladatokat kellene megoldaniuk. Azt hiszem, hamarosan rájönnének, ha “csak úgy” kérdezünk tőle, akkor nem hogy kevesebb, de nagy valószínűséggel több munkánk lesz vele, mint nélküle. Gondolok itt arra, hogy a ChatGPT csak a szavak, mondatok helyességét ellenőrzi, a tartalmat, azaz azt, amit “mondott”, már nem. Ebből következően, ha kritika nélkül elfogadjuk, amit írt és azt közzé is teszük, igen nagy pofonokba futhatunk bele. Viszont ha nekiállunk a “csak úgy” feltett kérdésekre adott válaszait ellenőrizni – a forrásokat, az adatokat, az összefüggések valódiságát -, ugyanott tartunk, mintha nélküle álltunk volna neki a munkának.

Hatékonyan használható listák készítésére, témajavaslatokra vagy nagyon hasonló termékleírások generálására, ahol a már meglévő információk felhasználása elegendő. De remekül lehet vele dolgozni akkor is, amikor még csak a munka elején tartunk és vázlatot íratunk vele hozzá. De ahhoz, hogy az a szöveg valóban gördülékenyen, élvezhetően olvasható, stílusos legyen, ami nem hemzseg tárgyi tévedésektől, ökörségektől, szükség lesz az emberi kreativitásra, alkotóképességre is.

 

A Google sem feltétlenül szereti az MI-szövegeket

 

A Google képes azonosítani és visszasorolni azokat a tartalmakat, amelyeket mesterséges intelligencia állít elő, előnyben részesítve az ember által készített, minőségi tartalmakat. Ez a gyakorlat hozzájárul a keresőmotor azon erőfeszítéseihez, hogy minőségi és releváns információkat tegyenek közzé az emberek a honlapjaikon. Igaz, ehhez ők is mesterséges intelligenciát alkalmaznak.

A Google által korábban bevezetett E-A-T (szakértelem, hitelesség, megbízhatóság) modellt a ChatGPT térnyerésével kibővítettek még egy “E” elemmel, amely a tapasztalatot jelöli. Ez azt jelenti, hogy a tartalmak értékelésénél mostantól a szerző tapasztalata is fontos tényezővé válik. Mivel a mesterséges intelligencia jelenleg nem képes tapasztalatot előállítani, a gyorsan létrehozott, anonim szerzőjű tartalmak nem részesülnek előnyben a Google keresési rangsorában, így reflektálva a tartalom mögött álló munka minőségére.

Szóval legyél óvatos, ha valaki túlzottan kedvező áron kínál nagy mennyiségű tartalmat neked. Ezek valószínűleg ChatGPT által előállított szövegek lesznek, amelyek az előállítójuk számára kevesebb időbe, kisebb energiabefektetésbe kerülnek, ezért adja őket annyira olcsón. Ezek a tartalmak ugyan lehetnek hasznosak tölteléknek, de ne számíts általuk jelentős Google forgalomra vagy érdeklődőkre.

Neked is probléma, hogy miről posztolj?

Egy vállalkozásnak mind a honlapján, mind a közösségi média felületein folyamatosan kommunikálnia kell. Ehhez állandóan újabb és újabb témákat találni nehéz feladat. Ha te is találkoztál már ezzel a problémával, s jól jönne egy forrás,

– ami mindig ellát témával,
– ami nem csak egy-egy szakmának szól,
– ami nem csak odavetett címeket tartalmaz,

akkor megtaláltad a megoldást.

Tóth Kriszta - 1001 posztötlet vállalkozóknak (második kiadás)

Ugye, nem hagyod csak úgy itt a kosaradat? 😉

Add meg itt lent az e-mail címedet, hogy elmentsük neked a bevásárlókosaradat későbbre. És - ki tudja - lehet, hogy küldünk neked egy extra kedvezménykupont. 😉